ACCESS ROADTRIP – DAG 3

Piiippiippiiiiiiiip, klockan ringer retligt även denna morgon 06.30, det är dags, igen!
Jag vaknar till och konstaterar att jag är lite stel i händer och underarmar men har ren och skär träningsvärk i vaderna!?

Gör ingen större notis om ovan nu, jag tänker istället igenom dagens resa samt check-points, idag ska jag ta dem alla och på utsatt tid tänker jag!
Check-points för dagen är Falkenberg, Skeppshult, Ulricehamn och målgång i Göteborg.

Frukosten är nu avklarad och jag är påklädd och utcheckad, maskinen står på Tomgång. GPS:en startar upp och jag väljer en medelavancerad väg första sträckan, det gäller att klara tiden som är utsatt till 09.00 på MaskinGruppen i Falkenberg, GPS:en bekräftar, kör jag enligt den så är jag framme 08.56, helt perfekt!

Jag rullar iväg, maskinen känns precis lika fin som igår, märkligt tänker jag, jag har inte haft träsmak en enda gång så här långt, det enda jag känner av är vaderna vilket är ett mysterium.

Det börjar bra, det är klart väder denna morgon vilket är första gången denna vecka, vilken skillnad, det är några grader varmare också, det här blir en bra dag känner jag redan nu!

Jag åker parallellt med Motorvägen hela vägen fram till Falkenberg, ibland på höger sida och ibland på vänster, sköna kurvor i ganska högt tempo, maskinen knattrar på precis som igår, ingen skillnad alls, skönt det går enligt planen.

Rullar in 08.52, har kört in några minuter så jag tar mig tiden att fota av Entrén till MG innan jag går in, det gäller att dokumentera, viktigt.
Väl inne möter jag huvudpersonen denna morgon Mr. Henrik Bergkvist, vi går igenom Access och vad vi ämnar göra framåt, mötet går bra och jag ber att få låna verkstaden en liten stund, jag har fått för mig att återigen kolla oljenivån samt att jag ska prova att fylla på lite mer luft i däcken.
Maskinen har absolut inte provsmakat ett endaste dugg av oljan nu heller, imponerande, nu till ringtrycket, jag har konstaterat att däcken inte längre är lika runda och fina som de var vid start, inget konstigt, mönstret är fortfarande högt och bra men jag har börjat få ”klackar” på däcken. Jag pumpar i två hekto per hjul, det innebär att jag nu har ett ringtryck på 1kg runt om.

Jag rullar vidare, nu är det Bengts Motorservice i Skepphult som väntar, 11.00 är jag planerad vara där och nu är klockan 10.00. Mekanikerna på MG tipsade mig om ”Hallands finaste väg” och efter deras beskrivning var detta något jag inte ville missa även om det skulle innebära en omväg, en chansning på tiden men som jag ändå var villig at ta.
Jag rullar ut ur Falkenberg och väldigt fort märker jag stor skillnad på de två hektona i däcken, maskinen rullar lättare, däcken för mycket mindre oväsen och varvtalet har minskat något i marchfart, typiskt bra saker!

Det går bra nu, så bra att jag missar avtagsvägen, den avtagsväg som leder till Hallands finaste väg. Jag sparar den till nästa gång tänker jag och rullar vidare.

Jag sitter och klurar på det där med ringtryck och tänker att när jag ska tanka nästa gång så passar jag på att fylla på mycket mer luft, jag ska prova 1,5kg runt om.

Nu rullar jag fram till macken, två mil före Bengt i Skeppshult. Tankar både bensin och luft och rullar vidare.
Nu rullar maskinen lättare än någonsin men den är något instabil, varvtalet har sjunkit hela 400 varv i 80km/h.
Jag sitter och väger för och emot och hinner inte till något beslut förrän jag är framme i Skeppshult.

Jag kliver av utanför Bengts affär, det här är en sköning som jag ska träffa nu, Entreprenör ut i fingerspetsarna och han har haft sitt företag i 35år, Bengt själv är 58 år gammal, ”self-made” kan man lugnt säga.
Bengt har sålt våra Suzuki ATV maskiner i 30 år, han kan det här.

Väl på trappen ser jag något ovanligt, en handskriven lapp med Öppet-tiderna på, jag flinar lite för mig själv, allt görs inte med dator ännu i alla fall tänker jag medan jag fotar av lappen, ja så ovanligt är det nuförtiden. Själv kommer jag ihåg när jag jobbade extra på Ica Kvantum hemma i Mantorp, jag ägnade timmar åt att texta Pris-skyltar till hela den jätte-butiken varje gång jag jobbade, vi var endast två på det företaget som fick göra det jobbet, något jag minns att jag var stolt över, det var ett hantverk kan man säga, man fick lägga bakgrundsfärger med en pensel, låta det torka och sedan texta spikraka texter utan stödlinjer med en textpenna med snedskuren spets i olika bredder och färger. Kul, det har jag inte tänkt på på flera år, tack för det Bengt. Skylten på Bengts dörr har kanske inte textats med samma finess som de vi gjorde förr, men den är handgjord så det räknas i alla fall!

Mötet går bra, Bengt är alltid kul att träffa, han har ALLTID en massa stora sidoprojekt utanför den butik han driver som han gärna berättar om när vi avklarat det jag i första hand kom dit för att göra.

Jag tackar för mig och rullar vidare mot Smålandsstenar, där planerar jag att ta en lunch, sagt och gjort, hälsokost även denna dag, En spinkig korv med mos fick det bli och en Cola light, bättre än igår i vilket fall tänker jag medan jag äter upp på två röda!

Nu ska jag vidare mot Rasks i Ulricehamn, nu jädrar vill jag ha lite körglädje igen och knaprar in en rutt som innehåller en massa grusvägar, KUL ska det bli och jag har 2 timmar på mig innan jag ska infinna mig på Rasks!
Jag rullar in på första grusvägen, spänner upp fjädern på gasen rejält och farten ökar fort, maskinen vill hur mycket som helst och vägen är helt underbar, men nu är det jag som backar av, alldeles för mycket luft i hjulen för den här farten känner jag, jag ligger bara och flyter på ytan känns det som och maskinen ringlar över vägen som en packad mask!

När jag väl sitter ner igen så kommer jag på varför jag har träningsvärk, det är ju förhöjningen i plåt i fotbaljorna, halkskyddet alltså. När jag står upp och kör så måste jag spänna vaderna då jag balanserar på tårna på de där halkskydden, jag måste testa att plocka bort dessa tänker jag, jag ska inte ut i ren och skär lera den här veckan, komfort måste prioriteras!

Jag kranar på så mycket det går och så småningom rullar jag nedför en lång backe och i slutet på den backen ligger Ulricehamn, otroligt fin vy framför mig!

Framme hos Rasks med flera minuter tillgodo innan utsatt mötestid, det går bra nu!
Passar på att fota igen, här finns inga handskrivna skyltar, här är det modernt!

Inne i butiken är det helt tomt, jag stannar upp och lyssnar, jag hör hur det skrattas längre bort, de har möte, i fikarummet tänker jag och flinar, jag går dit.

Där sitter heeela gänget och fikar ihop, de flinar åt mig och frågar om jag vill ha kaffe och det vill jag absolut!
Jag berättar för hela gänget om resan så här långt, det är kul, alla är intresserade, det är väl tillräckligt dumt för att vara intressant tänker jag.
Marcus som äger butiken tillsammans med sin kompanjon sedan ett år tillbaka berättar om året som gått, det har gått jättebra, väl unt, de sliter hårt här det vet jag. De säljer sedan tidigare 3 av våra varumärken, Suzuki, Arctic och HiSun, nu gäller det att få Marcus att upptäcka den här fina maskinen jag åker på idag, Accessen som bara övertygar mer och mer ju längre resan går.

Marcus avslutar mötet med, -Ska du göra något liknande längre fram så vill jag följa med!
Jag svarar, -Vad sägs om en veckas grusvägsrally i Värmland?!
Marcus, -Jag följer med direkt!

Gött, det finns underlag för fler stolleprov tänker jag och ler för mig själv..

Jag passar på att låna Rasks verkstad, vill kolla oljenivån igen och tömma ut en del luft.
Halkskydden i fotbaljorna skruvas bort och förvaras numer i väskan fram.
Under vittnens närvaro kollar jag oljenivån, Accessen har banne mig fortfarande inte tagit minsta lilla olja! Jag har nu passerat 100 mil för längesedan, legat på varvtal mellan 5.800-7.000rpm större delen av resan, det är riktigt imponerande!
Jag tömmer ur en hel del luft och är nu nere på 1,25kg runt om, hoppas det blir optimalt för mitt res-tempo tänker jag.

Jag rullar iväg igen, nu är det målgång nästa stop, på Scandic Opalen mitt i centrala Göteborg, men först ska jag ha kul på resan dit!

Jag ser direkt att det är regn på gång och temperaturen har sjunkit rejält på kort tid, jag lägger om rutten och köra gamla vägen mot Borås, totalt sett har jag 14 mil den vägen fram till mål. En spurt helt enkelt.

Jag sätter ett högt tempo direkt, maskinen känns helt bra nu med det nya ringtrycket, mer kursstabil och rullar ändå lätt.
Fotbaljorna känns helt annorlunda, det är slätt och det känns som om jag har massor med plats, kan variera hur jag sitter på ett helt nytt sätt och när jag står upp kan jag flytta bak fötterna ända emot bakskärmarna, jättebekvämt!

Regnet faller och tankarna på Ernst kommer över mig igen..fyy det här är inte myyyysigt alls kan jag meddela.
Jag är snart i Borås, passar på att tanka för att snabbt bege mig iväg igen. Nu väntar rolig väg det vet jag, men fy det är kallt och regnet vräker ner, det har börjat läcka lite genom dragkedjan, vattnet letar sig igenom mina lager av kläder och nu är jag blöt på bröstet.
Jag slår undan tankarna på Ernst och höjer tempot, vägen är asfalterad men krokig som få, något ojämn också, jag känner hur bakändan släpper då och då och även framändan, det studsar och far och jag får konstiga tankar, tänk om hjulbultarna släpper fram, det vore inget bra, jag skulle inte känna det när det studsar och far som det gör..jag sänker farten och väggreppet blir bra direkt, vuxenpoäng tänker jag..
Vädret lättar och jag kan se solen bryta sig igenom här och där, vuxenpoängen är som bortblåst igen och jag ler med hela ansiktet när tempot ökar igen. Vägen smalnar av och nu har jag sjön till vänster om mig och järnvägsbanken till höger, det känns som om jag fått lätt tunnelseende men det känns oerhört bra i alla fall, vägen och miljön påminner om vägarna i Österrike där jag for runt på ATV för några år sedan.

Jag närmar mig Landvetter och landningsställen är konstant utfällda på min Access så jag behöver bara sakta in något.
Här i Landvetter bor en kompis som säljer ADHD på burk, jag ni vet, energidryck!
Killen är allt annat än trött kan jag säga, trots att han heter Jesper….Gäääsp-er…a jag ber om ursäkt men jag befinner mig väldigt nära Göteborg just nu…
By the way, jag ger mig fan på att det ligger läkemedelsföretag bakom den där drycken, dubbel förtjänst så att säga..

Passerar Landvetter och åker bakvägen mot Mölnlycke, vägarna är helt underbara och vips så är jag framme i T-korsningen på Mölnlyckes ”baksida”, jag ser snett över korsningen två killar som hänger över styret på var sin moped. Ska jag bjuda dom på en sladd tänker jag för mig själv. Jag stannar nästan helt innan korsningen och blinkar vänster, jag har fångat grabbarnas uppmärksamhet, jag slår på full gas på den regnvåta asfalten och bjuder grabbarna på en ”Fet-sladd” och möts av en tumme upp och den andre applåderar! Jag ler bakom visiret och tänker, det är sååå lätt!
Vuxenpoängen är som bortblåst, grabbarna på mopparna skulle bara se min hårfärg tänker jag, herregud, jag blir aldrig vuxen!

Nu går den sista biten över berget ner mot Mölndal, trafiken är tät, jag tar det lugnt genom Göteborg ända fram till hotellet, i natt får min Access vila inomhus i värmen i P-garaget, det är den värd, inte en nysning, inte en tvekan den har bara fungerat och jag mår hur bra som helst trots runt 45 mil i sadeln denna dag och tre kundbesök!
Ikväll ska dagen firas i samma stil som dagen avnjutits, det blir Räkmacka och en Mariestads!

Nu är klockan 23.45!

Över och Ut, vi ses imorgon igen ”Bloggen”!

KAMPANJ: LOGIC HANDTAGSVÄRMARE

Kommer komplett med instruktioner, verktyg, beslag och kontakter. Värmen regleras via ett vattentätt reglage som tydligt indikerar valt värmeläge. Sjunker spänningen under 11,5 volt stänger handtagsvärmen av sig automatiskt för att undvika urladdade batterier.
Art nr: L-ATV049L

Kampanjpris: 495 kr
Ordinarie pris: 995 kr

LOGIC-HANDTAGSVÄRMARE

 

Kampanjperiod: 6 April – 15 Maj eller så långt lagret räcker
Alla priser inkl moms.